Co jeść wiosną?

Dodano 20.3.2019

Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia warzywa i owoce powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety. Powinniśmy je jeść jak najczęściej i w jak największej ilości, ponieważ stanowią najważniejszy element zdrowej, zbilansowanej diety. Zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią, że powinno to być przynajmniej 400 g dziennie. Należy też pamiętać o odpowiednich proporcjach: ¾ powinny stanowić warzywa, a ¼ owoce. Do jadłospisu warto wprowadzać produkty sezonowe, bo to najlepszy sposób, aby jeść to, co jest aktualnie najsmaczniejsze, najzdrowsze i również najtańsze.

Co jeść w pierwszych tygodniach wiosny?

W pierwszych tygodniach wiosny nie mamy jeszcze dużego wyboru sezonowych warzyw i owoców. Dlatego, pod koniec marca i w kwietniu, cały czas warto korzystać z dostępnych warzyw korzeniowych, takich jak pietruszka, seler czy marchewka. W tym czasie warto również jeść kiszonki, które m.in. pomagają utrzymać równowagę flory bakteryjnej w jelitach oraz wspomagają odporność. Również mrożonki są bardzo dobrym uzupełnieniem jadłospisu, ponieważ to właśnie mrożenie jest najlepszą formą przechowywania żywności.

Nowalijki - czy warto je jeść?

Nowalijki, czyli młode, sezonowe warzywa pojawiające się z początkiem wiosny, budzą sporo kontrowersji. Do najczęściej spożywanych nowalijek zaliczamy rzodkiewkę, pomidora, ogórka, sałatę, szczypiorek oraz natkę pietruszki. Nowalijki, które możemy dostać w sklepie na początku wiosny, zazwyczaj są uprawiane szklarniowo. Nasze obawy dotyczące nowalijek wiążą się głównie z przenawożeniem azotu. Nie znaczy to, że powinniśmy całkowicie z nich zrezygnować. Pamiętajmy jednak, aby nie traktować ich jako głównego źródła witamin, lecz jako urozmaicenie posiłków. Nie warto kupować bardzo dużych warzyw (może to świadczyć o przenawożeniu), należy zawsze dokładnie je umyć, a jeśli to możliwe, należy kupować nowalijki ekologiczne, czyli uprawiane naturalnie, bez użycia nawozów sztucznych. Nowalijki nie są polecane małym dzieciom, kobietom w ciąży oraz kobietom karmiącym.

Kiełki - superfood

Na początku wiosny warto korzystać z dobrodziejstwa jakie oferują nam kiełki. Mimo swoich niewielkich rozmiarów określane są często mianem super żywności, a to ze względu na ich wysoką wartość odżywczą. Kiełki są  w stanie dostarczyć wszystkich niezbędnych substancji odżywczych,  są źródłem pełnowartościowego białka, błonnika oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Są również skoncentrowanym źródłem witamin, oraz mikro i makro elementów. Dodatkowym plusem kiełków jest to, że są niskokaloryczne - garść kiełków to tylko 10 kcal!

Sezonowe produkty w najbliższych miesiącach

Niektóre warzywa i owoce dostępne są tylko przez jeden sezon w ciągu roku. Dlatego warto pamiętać, żeby włączyć je do naszego wiosennego jadłospisu:

Botwinka - czyli młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Zawierają betakaroten, potas, żelazo oraz są cennym źródłem błonnika.

Szparagi - bogate źródło kwasu foliowego oraz witamin z grupy B, zawierają także betakaroten i witaminę C.

Bób - roślina strączkowa, zawierająca duże ilości białka o wysokiej wartości biologicznej, dobre źródło błonnika, witamin z grupy B oraz żelaza, fosforu i wapnia,  stanowi dobrą alternatywę dla produktów mięsnych.

Kalarepa - jest bogatym źródłem witaminy C. Młoda kalarepa najlepsza jest na surowo, po obraniu ze skórki, do zjedzenia jako przekąska.

 

Na zdrowie! :)

 

 

 

Telefon

+48 660 423 271

Email

jarzynska.dietetyk@gmail.com

Adres

ul. Heweliusza 11 (2 piętro)

80-890 Gdańsk