Jak nie przytyć w Wielkanoc?

Dodano 25.3.2019

Święta to czas, który najczęściej spędzamy z najbliższymi przy suto zastawionych stołach. Jest to czas odpoczynku, gdy nie chcemy myśleć o obowiązkach i ograniczeniach. W domach przygotowywane są potrawy, którym trudno się oprzeć, na których smak czekamy cały rok… 

Co zatem zrobić, aby skorzystać z uroków Wielkanocy i równocześnie nie martwić się o dodatkowe kilogramy? Przede wszystkim nie zapominać o podstawowych zasadach zdrowego żywienia i aktywności fizycznej!

1. Posiłki jedz regularnie. 

Zdarza się, że umyślnie pomijamy niektóre posiłki, żeby „mieć miejsce” na świąteczne śniadanie czy obiad. Nie jest to jednak dobry pomysł, ponieważ później mamy tendencję do przejadania się. Jedz więc posiłki pamiętając o 3-4 godzinach przerwy. Bez podjadania :)

2. Przerwy między posiłkami. 

Gdy już siedzisz z rodziną przy stole, a świętowanie trwa kilka godzin, wtedy również pamiętaj o przerwach między posiłkami. Postaraj się jeść powoli, tak, aby poczuć moment, gdy już jesteś syty.

3. Pamiętaj o piciu wody. 

Woda zapewnia nam usprawnienie procesów trawienia i zmniejsza uczucie głodu. Jest najlepszym płynem dla osób dbających o sylwetkę. Jeśli boisz się, że zapomnisz o tym nawyku, możesz np. korzystać z aplikacji na telefon, która Ci o tym przypomni. Warto pamiętać też, że woda, w przeciwieństwie do soków czy napojów, nie ma kalorii :) 

4. Jedz warzywa jak najczęściej i w jak największej ilości. 

Oprócz tego, że warzywa są zdrowe, to zawierają błonnik, który daje nam uczucie sytości, a co z tym idzie może zapobiegać świątecznemu przejedzeniu.

5. Z alkoholi najlepiej czerwone wino.

Kieliszek (150 ml) czerwonego wytrawnego wina ma 100 kcal. Wybierając je dodatkowo skorzystasz z jego właściwości antyoksydacyjnych. Pamiętaj też, że jeden mały kieliszek (25 ml) wódki to 55 kcal. Dodatkowo pół szklanki soku, którym go zapijesz i jeszcze coś na zagrychę i robi nam się spora ilość kalorii.

6. Odchudź świąteczne potrawy.

Jeśli uczestniczysz w przygotowaniu potraw - spróbuj je odchudzić: do sałatki wybierz jogurt zamiast majonezu, do ciasta użyj ksylitol zamiast cukru, wybieraj pełnoziarnistą mąkę. W internecie znajdziesz dużo inspiracji. 

7. Pamiętaj o aktywności fizycznej. 

Nie chodzi o to żeby trenować w Święta, ale by nie spędzić całego dnia w bezruchu. Pobaw się z dziećmi, zrób poranną gimnastykę itp. Ważne, aby nie zalec przy stole cały dzień!

8. Umiar i zdrowy rozsądek. 

Wybierając potrawy pamiętaj aby zachować umiar, nakładaj mniejsze porcje, celebruj ulubione dania - nie zapychaj się nimi! Pamiętaj o proporcjach na talerzu i nie wmawiaj sobie, że „jeden kawałek nie zrobi różnicy” ;)

Na koniec pamiętaj, że Święta Wielkanocne trwają krótko. Nie odpuszczaj sobie już kilka dni przed i nie folguj aż do majówki. Odpuszczenie diety na dwa dni jeszcze nam nie zaszkodzi, ale na dwa tygodnie może zaprzepaścić dotychczasowe efekty.